Sykkelstier midt i brøytekanten

Jeg skulle til å kommentere Iskwew's geniale analyse av Petter N. Myhres forslag om å la næringslivet betale for kollektivtransport av sine ansatte. Kommentaren ble så lang at jeg heller legger den ut som egen post her:

Poenget er selvsagt å få ned biltrafikken og Iskwew viser med all tydelighet hvordan hans forslag ikke vil ha den ønskede effekten. Et sted nede i kommentar-feltet kom Goodwill med det samme som er mitt råd: Gjør noe med sykkelveiene, så sparer man BÅDE biltrafikk og kollektivtrafikk. Ja, sykling er et satsningsfelt som den rødgrønne regjeringen faktisk lovet å gjøre noe med! Hittil har man ikke sett så mye av det.

Sykkelstiene i byen er under enhver kritikk. Der det er sammenhengende sykkelstier brukes de som parkeringsplass for biler, promenade for barnevogn-trillende mødre eller lagringsplass for knuste glass-skår etter helgens og forrige måneds fyllerangler.

Syklistene forbannes av bilistene fordi de sykler i veien der det ikke er sykkelstier. De forbannes av fotgjengerne fordi de sykler på fortauet der det ikke er sykkelstier. Ofte må man sykle i veien eller på fortauet der det ER sykkelstier rett og slett fordi sykkelstien er okkupert av fotgjengere og biler, eller fordi man risikerer å punktere fem ganger langs ring 2 pga glass-skår som ikke ryddes.

På vinteren er det enda verre. Da brøytes bilveiene og fortauene, mens sykkelstiene brukes som lagringsplass for brøytekanten. Jippi! Lenge etter veien og fortauene var snøfri og tørre i vår lå det fortsatt brøytekanter igjen i sykkelstiene. Helt til mai!

Med alle de positive effekter sykling har er dette en merkelig prioritering.

Først og fremst kjører jeg ikke bil eller tar kollektiv når jeg sykler, dermed sparer jeg miljøet for eksos. Jeg sparer også den ekstra sitteplassen for de som velger å ta kollektivt tross overfylte busser og trikker. Jeg får gratis trim, noe som har god effekt både for min velvære og min helse, noe som sparer den ekstra plassen i helsekøen til fordel for de som står i kø der. Jeg kommer alltid tidsnok på jobb, fordi jeg slipper å bli forsinket fordi jeg ikke rekker bussen eller står i kø og sparer dermed arbeidsgiveren for tapt arbeidsinnsats. Og dessuten holder jeg liv i min del av sportsbutikkene og sykkelverkstedene i byen.

Ikke verst det! Så hørte jeg at noen gidder å sørge for bedre sykkelveier i Oslo for å få ned biltrafikken? Jo bedre sykkelveier, jo flere vil sykle. Både fordi det er lettvint, pålitelig og har mange gode bieffekter. Nå sykler mange færre enn de som ellers ville gjort det fordi det ikke er tilrettelagt og trafikken er farlig for syklister der de forbannes og skvises mellom barken og veden.

Tiqui *innbitt syklist hver eneste dag i året*
6 kommentarer

Her kom det gode poenger ja. Og det loves jo over en lav sko her også, uten at det skjer noe som helst. Og imens kveles byen, rett og slett.

Ja, hva hjelper det med sykle-til-jobben-aksjonen når den begynner før brøytekanten er fjernet fra sykkelstien? Sykle-til-jobben-aksjonen begynte i år rundt 25. april, mens det fortsatt i mai lå snøhauger i enkelte sykkelstier i byen. Vi syklister føler oss krenket som gruppe i samfunnet og krever rettferdighet!(ok, _litt_ dramatisk på slutten der ;))

Litt drama må til! Og sykkelveier gjør det jo definitivt mindre farlig og mer effektivt å sykle.Men du, sylist-damen, noen syklister er splitter pine gale. Her om dagen stoppet bussen for rødt lys på brua som nå har ett felt. Syklistene, derimot, suste forbi på rødt. Og smalt nesten inni fronten på bussen som kom over fra den andre siden. Slik sykkelatferd har ikke noe med dårlig fremkommelighet eller brøytekanter å gjøre, men at noen syklister ikke har skjønt at det er de som blir flate om det smeller.*grøsser*

hehe, selvsagt finnes det idioter både blant syklister og andre trafikanter, på samme måte som det finnes fornuftige bilister, syklister og fotgjengere. Poenget var jo hvordan få flere til å sykle, for å spare kollektiv- og biltrafikk, og da tror jeg det hjelper med tilrettelegging for syklister i stedet for avgiftsbelegging av bilister og næringsliv.

Det sto en interessant og malerisk beskrivelse av sykkelhverdagen i Afteposten Aften i dag. Men jeg fant den ikke på nett.

Heldigvis har jeg en trofast uteligger og flaskesamler som henter gratisaviser på Aftenpostens stand og kommer innom meg på jobben med den, så jeg fant den på side 18! :)

Skriv en ny kommentar