Give him a break!

Er du troende? Tror du at det finnes mer mellom himmel og jord enn hva man kan se? Tror du p krefter som av og til ordner opp, s det ikke gr riktig s ille som det kunne gtt? Tror du at du er beskyttet av engler, eller at noen srger for at det gr deg vel? Lytter du med store yne nr det fortelles om alle som p mirakulst vis har blitt reddet fra de farligste situasjoner?

Det kan godt vre at mirakler er nettopp det, mirakler. Hvorfor tror du de kalles mirakler nr livsfarlige situasjoner lser seg uten tap av liv? Nettopp fordi de som oftest ender med dden. Nettopp fordi miraklene tilhrer sjeldenhetene. Det er ikke ndvendig hoppe utfor en klippe for teste om Gud sender engler for hindre at du klasker i bakken. Mest sannsynlig klasker du i bakken og blir et ubehagelig arbeid for mannskapet som m plukke opp bitene.

Respekt krever gjensidighet
Jeg har stor respekt for troende og for religionens rolle i den enkeltes liv. Jeg kan se verdien i det ha troen p krefter utenfor seg selv, finne sttte, mot og trst i vanskelige tider, og det ha et fellesskap med andre som har tilsvarende livssyn. Her i Argentina beveger jeg mellom flere forskjellige troende miljer. Jeg har kjente i samtlige skandinaviske kirker som i stor grad er lutherske, jeg har venner som er katolske, som setter sin lit til ulike helgener, ulike opprinnelige guder og livsanskuelser og jeg respekterer dem alle for det.

Det jeg imidlertid ikke har respekt for er nr religise overbevisninger m prakkes p andre, og blir et krav om at andre som ikke deler den samme troen m rette sin adferd deretter. Eller sagt med andre ord, nr min respekt for deres overbevisning ikke gjengjeldes med respekt for at jeg har en annen.

Tro versus fatalisme
Min venninne ville nok blitt gode venner med Mrtha, hun setter sin lit til engler, helgener og sin versjon av den katolske Gud. Hun brenner rkelse, utfrer ritualer p de riktige dagene p riktig mte og hper slik p velsignelse og hjelp i hverdagen - og ikke minst, at alt hun nsker seg skal materialisere seg innen rimelig tid. Alt er svrt s nydelig, helt til hun insisterte p forlate leiligheten med tente stearinlys.

Foran sin helgenfigur hadde hun balansert lst plasserte stearinlys p kjkkenbenken, og nektet slukke dem, selv om vi begge skulle ut. Jeg var bekymret for at de vaklevorne lysene skulle falle og antenne leiligheten. Hun nektet slukke dem fordi man mtte stole p Gud at de ikke faller, og at leiligheten ikke begynner brenne om de skulle falle. Hun anklaget meg for ikke ha tilstrekkelig tro p Gud.

Jeg har vanskelig for akseptere fatalistiske forsk p fremkalle mirakler. Spesielt nr det kreves at jeg forlater en leilighet med brennende lys som ikke engang str trygt i en lysestake. Jeg innbiller meg at Gud ikke liker bli satt p prve, og at det er en grunn til at det finnes fysiske lover - slik som at flammen har en tendens til antenne det den mtte komme borti. Det er en lov som fungerer likt hver gang, og man trenger ikke vre rakettforsker for forst at de fysiske lovene hndheves uten dispensasjoner.

Uansett om man tror eller ei - troen krever ikke at man skal utfordre skjebnen for fremkalle mirakler, man kan heller hjelpe litt til ...

- ved slukke lysene!

image194

Kommentarer:
Postet av: Martin

Dette var godt skrevet og jeg er helt enig. Det minner meg s godt om historien der djevelen prver friste Jesus til hoppe fra en klippe, og "minner" ham p at englene er jo der for redde ham. Mens Jesus avfeier Satans nske med argumentet om at ikke skal sette Gud p prve.

15.sep.2007 @ 02:38
URL: http://www.martindrange.abcblogg.no
Postet av: Iskwew

Denne beskriver kanskje problemstillingen:
A religious man is on top of a roof during a great flood. A man comes by in a boat and says "get in, get in!" The religous man replies, " no I have faith in God, he will grant me a miracle."
Later the water is up to his waist and another boat comes by and the guy tells him to get in again. He responds that he has faith in god and god will give him a miracle. With the water at about chest high, another boat comes to rescue him, but he turns down the offer again cause "God will grant him a miracle."
With the water at chin high, a helicopter throws down a ladder and they tell him to get in, mumbling with the water in his mouth, he again turns down the request for help for the faith of God. He arrives at the gates of heaven with broken faith and says to Peter, I thought God would grand me a miracle and I have been let down." St. Peter chuckles and responds, "I don't know what you're complaining about, we sent you three boats and a helicopter."
Jeg tror ikke Gud kan pkalles p den mten din venninne gjr.
ikke slukke lyset er bare dumt.
Gud har, tror jeg, viktigere ting passe p enn lys som forlates brennende.

15.sep.2007 @ 10:42
URL: http://iskwew.com/blogg/
Postet av: Martin

Til Iskwew: S sant, s sant. Det var en fin historie du kom med.

15.sep.2007 @ 16:44
Postet av: Tiqui

Jeg tenkte ogs p den historien om mannen som druknet. Redningen trenger ikke vre mirakuls eller "magisk". Og nr muligheten byr seg s vi selv handle. Som i dette tilfellet. Vi m selv slukke lysene.
I dette tilfellet ble jeg sittende fast mellom min egen overbevisning om dette og forsk p respektere min venninnes gode intensjoner. For det var et lys som skulle brenne for "beskyttelse" av huset, noe hun alltid hadde praktisert.
Jeg dro ut, rundet hjrnet og nr hun hadde passert kvartalet dro jeg tilbake og slukket lyset. Men det burde vre undvendig..

15.sep.2007 @ 19:50
URL: http://tiqui.blogg.no
Postet av: Shoaib

Flott historie Tiqui, og jeg skjnner deg s godt. Minner meg om historien om den dypt religise mannen som lste drene sine og sjekket to ganger hver natt. Noen spurte ham om han ikke hadde tiltro til Gud. Svaret var at joda, han trodde p Gud, men det var han sikker p at tyvene gjorde ogs ;)

18.sep.2007 @ 00:09
URL: http://www.shoaib.no/muslimen
Postet av: Tiqui

Problemet jeg prver f frem her er hvordan man skal hndtere respekt og toleranse for andres mter leve p og hvor grensen evt. gr. Som Iskwew s ofte sier etter Paulo Cuelho: For tro p din egen vei, trenger man ikke overbevise andre om at deres vei er feil.
Men det holder alts bare inntil vre veier ikke bare krysses, men kommer i konflikt med hverandre. Hvordan skal man best bevare respekten for andres veier, og samtidig unng bli overkjrt selv nr de er i ulselig konflikt?
Det er jo ikke nskelig nedvurdere andres tro p noen mte, men hva teller mest nr ens egen sikkerhet str p spill?

18.sep.2007 @ 02:05
URL: http://tiqui.blogg.no
Postet av: Shoaib

Jeg skjnner det, og det ER vanskelig. Denne saken er ikke ndvendigvis s vanskelig, for her har DU noe tape p at vedkommendes tro vil gjre noe vanskelig for deg. Men hva med tilfeller hvor du ser at noen vil skade seg selv gjennom egen tro (eksempelvis jehovas vitner og bruk av blodoverfring) ... det er et minefelt av dimensjoner, og det er ikke lett gi noen fasit der.

18.sep.2007 @ 02:48
URL: http://www.shoaib.no/muslimen
Postet av: Tiqui

Selvskading som flge av tro og overbevisning er p en mte et valg man m ta selv, s lenge det ikke gr utover andre mennesker. Men ofte gr jo ogs dette utover de menneskene som befinner seg i det sosiale og familire omgangskretsen til vedkommende.
Man har lov nekte behandling og det m vre akseptabelt for seg selv. Noe helt annet er det om man nekter behandling p vegne av noen andre.
Jeg synes likevel det er hakket vanskeligere nr mulige konsekvenser av overbevisningene har skadelige konsekvenser for andre enn for seg selv..

18.sep.2007 @ 20:31
URL: http://tiqui.blogg.no

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.blogg.no/trackback/ping/5526665