Om å se seg selv i speilet

Jeg har ofte i min datingkarriere forundret meg over krav som settes til utseende hos partneren. Spesielt på nettdating-steder hagler utseende-kravene til hvem som kan anse seg som pen eller kjekk nok itl å ta kontakt. Det er helt greit at man når man søker en partner at man også ønsker seg noen man finner fysisk tiltrekkende. Smaken vil jo variere,  men det som stadig forundrer meg er mens man har skyhøye forventninger til hvor slank og pen/kjekk partneren skal være, så har man visst ingen krav til egen fremtoning!

Utseendet er selvsagt en egenskap man ikke selv har valgt. Man kan derimot med fordel prøve å gjøre det beste ut av den fasongen og fargene vi har fått utdelt. Det er lov å vaske håret, klippe det og ha orden på det. Det er også lov å bruke klær som passer til anledningen og som man tar seg bedre ut i enn en gammel utvasket joggebukse. Det er også lov å stelle huden, prøve å spise noenlunde sunt og holde seg i noenlunde helsemessig form. Hvordan kan man forvente å tiltrekke seg noen med slike utseendemessige og kroppslige kvaliteter hvis man ikke selv gjør det man kan for å holde seg i form? Med hvilken rett setter man da krav til partneren hvis man selv ikke er villig til å gjøre en innsats?


Nemi har tydeligvis lagt merke til det samme:

Average

Kommentarer:
Postet av: Porcus

Nemi har datet i dag også. www.dagbladet.no/tegneserie/nemi/?1162854000 :-)

07.nov.2006 @ 23:18
Postet av: Sexy Sadie

Vet ikke jeg Tiqui, men jeg ser et mønster i de her dating-online-stedene; at menn er kravstore sett i forhold til deres eget utseende. Du kan ikke kreve dame på A-nivå i dag, med mindre du selv holder A-nivå. Dagens kvinner betaler regningene sine selv og er ikke nødt til å ta til takke med ekle fyrer pga tilførselen av goder.

08.nov.2006 @ 00:55
URL: http://sexysadie.norblogg.net
Postet av: Knut

Kan jeg få gratulere med dagen i dag?

08.nov.2006 @ 07:08
URL: http://www.sandvik.bz
Postet av: Elle

Da er du vel ute en dag for tidlig?

08.nov.2006 @ 14:38
Postet av: Lill

Folk drømmer vel om en vakker partner, selv om de sjøl ikke når opp til det bildet, på samme måte som ordtaket om at når det regner på presten så drypper det på klokkeren gjør seg gjeldende.

For har en støgg person en vakker partner, så _må_ det vel være noe spesielt med vedkommende, ikke sant? Og i dagen overflatiske samfunn så bruker man de (patetiske) midlene man har for å oppnå noen som helst slags form for "status"

Personlig så skjønner jeg ikke maset med vakre mennesker. Det er tross alt bare trynet deres. Man skal liksom være sammen med hele mennesket.

08.nov.2006 @ 14:38
URL: http://www.xzeruuz.net/blogg/
Postet av: Inanna

Var sammen med en "fotomodell" og hadde muskuløse og såkalte pene venner - men en dag våknet jeg og ble samfunnsengasjert på en helt annen måte. I dag vet jeg heldigvis at det finnes andre ting enn shopping, gutter og parties.

Det har selvsagt gått utover treningen (og shopping). Tidligere trente jeg hver dag for å holde meg "aktiv" og spiste selvsagt nesten ikke noe. "Riktig" trening og lite mat er meget viktig for "trynefaktor-klubben".

08.nov.2006 @ 17:38
URL: http://inanna.blogg.no
Postet av: Tiqui

Knut, du er en dag for tidlig ute, helt riktig, Elle! Men takk skal dere ha uansett!

Lill: Du har helt rett i at man skal være sammen med hele mennesket. Det er jo derfor jeg også blir satt ut av at mange setter krav til utseende hos partneren, men ikke til seg selv. Atpåtil kan de samme personene komme til å anklage den andre for å være overfladisk hvis man blir avvist, på tross av sine egne skyhøye krav.

Sexy: Dette gjelder jo ikke bare online datingsteder. Jeg har også reagert, som Nemi, på for eksempel den serien om Average Joe. Der "tester" man nemlig overfladiskheten til den vakre jenta ved at man først lar henne bli kjent med gutter som ikke kan kle seg eller style håret. Deretter bringes det inn en bunch med gutter som kan begge disse tingene og atpåtil har vært heldige med trekkene.

Men serien ser overfladiskheten på samme måte som disse online mennene, det er nemlig helt ok for mennene å trakte etter en vakker dame, men damen bør for all del ikke være så overfladisk at hun ønsker seg en vakker mann. Fy skam!

De gjennomsnittlige gutta faller som fluer for den vakre damen, og alle som en understreker hvor vakker hun er som årsak til at de faller. Og så forventer de at hun ikke skal være overfladisk...

Det er noe med holdninger til kjønn her også, tenker jeg... Serien arrangeres ikke andre veien.

08.nov.2006 @ 18:32
URL: http://tiqui.blogg.no
Postet av: Tiqui

Porcus: hahaha, den var strålende! :)

Inanna: Jeg mener på ingen måte at man skal måtte være fotomodell for å være pen. Men jeg mener at hvis man først setter krav til andres utseende og hygiene, så får man også sette tilsvarende krav til seg selv.

08.nov.2006 @ 18:35
URL: http://tiqui.blogg.no
Postet av: Elisabeth

Jeg er enig med deg Tiqui: setter en krav til andre om godt utseende og hygiene, bør det også gjelde for en selv.

Ellers så ser jeg ikke så mye på fjernsyn: hvilken kanal går Average Joe på?

09.nov.2006 @ 14:24
URL: http://disno.wordpress.com
Postet av: Elle

Gratulerer med dagen du strålende vakre dame :).

Visse krav har man vell alltid. Noen faller for syltynne folk, andre vil ha mer former eller muskler. Noen har det med å falle for brunetter andre for blondiner. Men når man først faller, får jeg håpe man ikke ser på om man legger på seg et kilo eller to i etterkant.

09.nov.2006 @ 14:29
Postet av: Iskwew

Gratulerer med dagen!!

09.nov.2006 @ 16:38
URL: http://iskwew.com/blogg/
Postet av: Tiqui

Elisabeth: TvNorge (selvsagt) er det som har sendt denne serien, og jeg har slumpet til å titte innom den. Ofte forsvinner jeg rimelig fort igjen så snart når the average guys begynner å proklamere sin kjærlighet "because she is so beautiful"...

Minner meg litt om teksten i den sangen jeg ikke husker hva heter: "If I told you you were beautiful, would you date me on a regular.. ? Det er hyggelig med komplimenter, men det at en mann sier at HAN synes damen er pen, er vel ikke egenskaper nok som tilsier at HUN skulle falle for ham?

Elle og Iskwew: Tusen takk begge to! I dag er jeg halvveis i 30-åra og har begynt nedtellingen til 40... ;)

09.nov.2006 @ 18:22
URL: http://tiqui.blogg.no
Postet av: Shoaib

Det har jo noe med folks selvbilde å gjøre også ... mange av de som krever alt og allting hos sin partner ser jo på seg selv som Guds gave til kvinner/menn.

Anyhow, nok om det om mer om noe annet. Gratulerer med dagen Tiqui!

09.nov.2006 @ 20:45
URL: http://islam.weblogg.no
Postet av: Iskwew

Det er 30 som er ille. 40 merker du ikke en gang.

Håper du får feiret litt midt i all skrivingen :o)

09.nov.2006 @ 21:02
URL: http://iskwew.com/blogg/
Postet av: Elisabeth

Hei Tiqui

Kanskje jeg skal skal se på denne hvis TVNorge skal sende flere. Har selv opplevd å få en kjærlighetserklæring fra en slik "average guy" en gang. Det kvalme i den sammenheng var at han trodde at jeg "tente" på griseprat, men det gjorde jeg ikke. - ba han dra langt dit peppern gror.

Så til dere "average guys": skal det være håp for dere, så anstreng dere litt overfor kvinner som dere vil ha en date med! (Uansett så funker griseprat dårlig)

09.nov.2006 @ 22:57
URL: http://disno.wordpress.com
Postet av: Goodwill

Sukk...en dag for sent - men gratulerer med gårsdagen likevel! *smiler*

10.nov.2006 @ 10:57
Postet av: Sexy Sadie

Tror veldig mange er slik som at så lenge du sier det de vil høre, så er dem din.

10.nov.2006 @ 18:14
URL: http://sexysadie.norblogg.net
Postet av: Milton Marx

Er det ikke noe som heter at "som du roper i skogen får du svar"?

Er det noe som er teit, er det damer som stiller krav "fordi de jo er så attraktive". Og så tar vi i samme slenger de damene som mener de har krav på å bli behandlet som dronninger av samme grunn.

Ikke for det. Jeg hadde sikkert vært villig til å bruke tid på å få slike med meg hjem, hadde det ikke vært for en ting: Øl er bare så alt for godt. Du bytter kort og godt ikke bort en god kvelds rølp mot drinksponsing og romantisk pisspreik, bare for å få et ligg med en prinsesse!

Er du ute etter mer enn bare et nummer, er det andre ting som teller, så som at du skal ha en partner som stadig er der når det rabler for deg, eller kanskje du bare får kreft eller blir impotent. Er ikke sikker på at prinsessene fortsatt er der etter to depresjoner, et par konkurser og en testikkelkreft (Så Milton ville nok trolig la prinsssene gå i fred, med mindre det var for å feste kopulasjonen på video, så klart!)

Jeg tror jeg vil sitere en dansk høyst ordinær evig ungkar jeg kjenner om emnet damer: "Det ender s'gu nok med en polak".

11.nov.2006 @ 04:49
URL: http://miltonmarx.blospot.com
Postet av: Tiqui

Haha, Milton, du kan få sagt det! Du skal se det ender med en polakk - det skulle jeg visst mens de fortsatt hang utenfor vinduene mine på Universitetet! Og jeg som bare prøvde å konsentrere meg om arbeidet! :S

Jeg synes godt man kan stille krav til en partner - men da bør det jo være snakk om egenskaper og adferd som man har mulighet til å gjøre noe med. Men man skal ikke godta hva som helst, det er tross alt egen lykke man gambler med.

Alle damer har rett til å bli behandlet som dronninger! Uansett! Og jeg lover deg, hvis vi får den behandlingen, så blir ikke behandlingen tilbake noe dårligere. En lykkelig dronning kan gjøre en mann svææært lykkelig. Motsatt blir det sure kjerringer av..

11.nov.2006 @ 10:41
URL: http://tiqui.blogg.no
Postet av: Porcus

Milton: er ikke alle damer smellvakre når du har fått i deg såpass til øl, da? Svar kan gjerne avgis i "etter det jeg husker fra kvelden"-form.

12.nov.2006 @ 21:23
Postet av: Milton Marx

Porcus: Revesakssyndromet er ikke til å kimse av! Det sies at en rev som har gått i revesaksa kan gnage av seg labben for å unnslippe. Noen ganger han man lyst til å gnage av seg armen når man ser hva det er som ligger i armkroken. Man gnager av overarmen, og lar den bli liggende under hodet til den dama som var så deilig kvelden før, slik at man kan unslippe før hun våkner.

Problemet er gjerne at prinsessene forventer at man skal rote bort en hel kveld edru, bare for å avvise deg på slutten, fler dringer fattigere. Danskene har et navn på slikt: narrefisse.

Tiqui: I min omgangskrets elimineres automatisk enhver - mann eller kvinne - som viser takter til prinsessenykker. Damer som trenger å bli behandlet som dronninger for ikke å være sure kjerringer er ikke et alternativ. På ett eller annet vis opplever jeg det som ærligere, dersom det endelig skulle være, å betale en dame med penger enn med påtatt vennlighet.

Men takk og pris finnes det damer som er vennlige uten å ha noen baktanker med det.

16.nov.2006 @ 19:30
URL: http://miltonmarx.blogspot.com
Postet av: Tiqui

Hvis det er påtatt vennlighet er det også like ille som å tilby betaling, og burde da heller ikke resultere i intime aktiviteter for noen av personene!

"Men takk og pris finnes det damer som er vennlige uten å ha noen baktanker med det".

Vel, det samme vil jeg si om menn. Takk og pris finnes det menn som er vennlige (uten at det er påtatt) uten å ha baktanker med det (som dermed heller ikke blir forbannet om vennligheten ikke fører til køys..)

Men det var da virkelig ikke dette blogginnlegget handlet om..

17.nov.2006 @ 15:06
URL: http://tiqui.blogg.no

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.blogg.no/trackback/ping/2614204